Piccini Toscana
Vad ser vi för trender inom sprit just nu? Vi spanar med Anton Regnéll, som har särskilt stor insikt i spritvärlden och restaurangbranschen, om hur intresset för hantverk växer trots yttre svårigheter.
Anton har jobbat inom restaurang under större delen av sitt liv. Han började plocka disk som femtonåring och gick vidare som servitör, bartender, barchef och driftchef. Precis innan pandemin fick han erbjudande om att flytta till Shanghai för att öppna ett fantastiskt ambitiöst ställe som barchef, men coronan grusade naturligtvis de planerna. Idag håller han istället utbildningar och provningar med restaurangkunder, i sitt arbete som Brand activation manager på Spring Wine & Spirits. Vem kan vara bättre lämpad för ett samtal om vad som händer i spritvärlden och vad vi ser för trender inom sprit just nu?
– Det har förstås hänt otroligt mycket sedan jag började att jobba med sprit för snart 20 år sedan. Den största förändringen är helt klart den stora cocktailtrenden bland gemene man, som började för några år sedan och fortfarande ökar. Generellt växer ju både intresse och kunskap för mat och dryck. Det märks i hela landet och har i sin tur lett till att kunskapen hos bartenders och de övriga i restaurangbranschen ständigt förbättras. I mitt tycke är Sverige oerhört långt fram som destination för mat och dryck, lägstanivån är väldigt hög.
– Ett otroligt stort fenomen just nu är den tequiliatrend från USA som fortsätter att växa, trots att den egentligen är rätt komplicerad. Det omfattar ju både svindyr sipping tequila som shottas på nattklubb, hantverkstequila i exklusiva cocktails och billig groggtequila. Denna saliga blandning gör det eventuellt svårt för gemene man att greppa trenden, men för bartenders är det väldigt tydligt. Vi oss som jobbar med sprit märker också hur bartenders utvecklar hantverket kring cocktails. Man arbetar exempelvis med klarifiering, fett- och frystekniker för att påverka textur och munkänsla. Det blir även allt vanligare att ersätta färsk citrusjuice med annan sorts syra, som vinäger, fermentering och citron-,äpple- och mjölksyra. Det här är också exempel på den fantastiska trenden av hur kunskapsutbudet och hjälpsamheten gentemot varandra växer inom branschen.
Vi har en ny generation konsumenter – generation z. De utmärker sig genom att de dricker mindre alkohol än tidigare generationer men vill precis som sina föräldrar inte vara som sina föräldrar och gör därför markeringar mot det som har varit. Generation Z är värderingsstyrda och väljer gärna varumärken utifrån det, men byter också snabbt och ofta – gällande både varumärken, värderingar och stil. De sägs vara ledsna på att lära sig saker och är förstås väldigt måna om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och att lämna i tid – som exempelvis TikTok.
– Generellt kan man ju säga att man märker mer av trender och nytänk på krogen, det är mer av det gamla klassiska som säljer på Systembolaget.
Kanske är det olika konsumenter, kanske känns det roligare och lättare att prova något nytt när man går ut – och dessutom får expertishjälp?
– Om man tittar på total konsumtion, på både Systembolaget och krog, fortsätter whisky att vara den starka spelaren som avec. På krogen märker man däremot att det blir allt vanligare att ersätta whisky med annan sprit i allmänhet och rom i synnerhet. Förmodligen för att rom känns lite mer spännande, exotiskt och nytt. Allt fler upptäcker, provar och förstår komplexiteten och bredden i denna fantastiska dryck. Som spritsort är den tacksam för både nybörjade och kunniga, på egen hand eller i cocktails.
– Gin, som kanske har haft den allra starkaste trenden av all sprit de senaste åren, verkar faktiskt ha nått sin peak. Att trenden mattas av beror förmodligen på överetableringen av destillerier i kombination med inflation, som gör att tillverkare och köpare har mindre pengar att röra sig med. Eller helt enkelt att spritsorten har haft en sådan enorm guldålder att den till slut inte kunde växa mer, i kombination med att många nu vill testa något annat. Vi har dock fortfarande fantastiska destillerier i Sverige som gör ett enormt jobb både här och utomlands.
Något som tydligt ökar är segmentet med färdigblandad dryck, ”ready to drink”, (som exempelvis Smirnoff Ice) ökar tydligt, men det är svårt att säga vad det beror på? Det kan ju vara allt ifrån generation energidryck, tryggheten i att veta vad man får i svåra tider eller att restauranger trycker på detta i sviterna efter pandemin och vad den innebar i kompetensförlust.
– På krogen börjar man så sakteligen märka av efterfrågan på hållbara val gällande sprit, men den är mycket större för vin. Det händer dock en hel på spritsidan, bland romproducenter arbetar exempelvis fler och fler för att bli Bonsucro-certifierade. Det är en märkning som garanterar att förhållandena i sockerproduktionen är bra genom alla led, från odling till färdig produkt. Det innebär exempelvis att arbetarna på odlingen har tillgång till skugga och vatten under sina pauser och att odlingen sker hållbart. Plantation är en föregångare i detta och West Indies Rum Distillery på Barbados (som Plantation äger) är det första destilleriet i Karibien som har blivit Bonsucro-certifierade. Andra märkningar för sockerrör är ju exempelvis Fairtrade, en internationell certifiering av råvaror som odlas i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär att varan är producerad med hänsyn till högt ställda sociala, ekonomiska och miljömässiga krav. Rum Co of Fiji, det destilleri som Plantation arbetar med på Fiji, är exempelvis Fairtrade-certifierade.
– Dessa märkningar påverkar försäljningen i barer mer och mer, men framför allt är det ju en jäkla styrka på Systembolaget. Inte minst för att Systembolaget ställer hårdare och hårdare krav på hållbarhet, kanske mer än konsumenterna själva.
Hållbara förpackningar är också vanligare för vin än för sprit, men även här ligger romproducenten Plantation i framkant och gör nu sina spritflaskor lättare, för att minska glasförbrukning och miljöpåverkan.
– Pandemin ställde förstås till det rejält för krogbranschen, inte minst hur den bidrog till att många lämnade branschen och inte kom tillbaka. Det har ju gett en kunskapsbrist som fortfarande är påtaglig. Den kompetensbristen i kombination med klimatkris, krig och inflation gör så klart sitt för att det ska se dystert ut. Min tro är ändå att sprit-, restaurang- och cocktailtrenden kommer att fortsätta växa. Med det sagt ska man komma ihåg att det är en enorm skillnad mellan storstad och landsbygd i vårt avlånga land. En trend som verkar vara tydlig i Stockholm kanske är helt frånvarande i exempelvis Östersund, där jag själv är uppvuxen. Det är även fortsatt svårare för krögare ute i landet att locka ut folk på vardagar, än vad det är i de större städerna.
Jag vill alltid slå ett slag för att dricka mindre men bättre. Det har ju faktiskt även varit en trend på krogscenen under ett par år, men tyvärr kan det bli ett bakslag för det nu när inflationen har varit påtaglig. Jag tror dock verkligen på den tydliga intresseökningen för dryck och hur det kan fortsätta att stärka hantverket och kvaliteten, trots allt.