In English

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo

Tar över spritportföljen för svenska restaurangmarknaden från världens största spritföretag från och med 2022.

Spring Wine & Spirits och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer årligen cirka 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget.

Diageo är världens största spritföretag med representation i 180 länder, börsnoteringar i New York och London och ett hundratal spritsorter i portföljen. Bland varumärkena finns Smirnoff, Smirnoff Ice, Gordons Gin, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray och Johnny Walker. Spring Wine & Spirits har en stark position på marknaden både när det gäller HoReCa och Systembolaget.

Avtalet, som gäller från och med 1 januari 2022, innebär att både Spring Wine & Spirits och Spendrups nu kan erbjuda sina kunder en ännu bredare dryckesportfölj till restaurangerna och grossister.

– Med Diageos starka bassortiment och våra existerande partners kommer vi stärka vårt helhetserbjudande till våra kunder och kunna erbjuda ett så gott som komplett dryckeserbjudande i spritkategorin. Vi ser fram mot ett spännande 2022, säger Leif Börjesson, vd för Spring Wine & Spirits.

Samarbetet med Diageo innebär att hela Spendrupskoncernen stärker sitt erbjudande som helhet.

– Vi har länge letat efter en samarbetspartner med en stor spritportfölj som komplement till vårt övriga sortiment till restaurangmarknaden. Jag ser fram mot ett givande samarbete där Spring Wine & Spirits och Spendrups kan utveckla marknaden vidare inom spritsegmentet, säger Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri AB.

– Det nya samarbetet med Spring Wine & Spirits och Spendrups gör det möjligt för oss att utöka vår närvaro på den svenska marknaden. Tillsammans kommer vi att fortsätta att utveckla de goda kundrelationerna som våra medarbetare har byggt upp under åren, säger Eray Cayirli, Commercial Director, Nordics på Diageo.