Nu lanseras två alkoholfria viner från den omåttligt populära Spring Village-serien. Ett rött på merlot och ett vitt på chardonnay som båda är lätta att matcha till mat, men förstås även gör sig utmärkt på egen hand. Alla viner i Spring Village-serien säljs i smarta förpackningar och Spring Village alkoholfria nyheter kommer i praktisk och miljövänlig PET-flaska om 375 ml.
Spring Village är på många sätt det perfekta husvinet. Vinserien riktar sig till den som vill ha ett gott och användbart vin – utan att behöva läsa på eller fundera på vad det passar till för mat. Spring Villages viner erbjuder alltid kvalitet till bra pris i smart förpackning och passar till de flesta av våra bästa vardagsrecept. Lagom till picknicksäsongen släpps nu äntligen två alkoholfria alternativ från serien. Finns i Systembolagets sortiment från och med 10 mars.
Spring Village Merlot Alcohol Free har en fruktig smak med inslag av plommon, sötlakrits, skogshallon och vanilj. Vinet är lätt att matcha till mat och enkelt att ta med sig! Serveras vid 16-18°C till exempelvis vegetariskt eller rätter av fågel-, fläsk- eller lammkött.
Buffé
Fågel
Fläsk
Grönsaker
Buffé
Fågel
Fisk
Grönsaker
Spring Village Chardonnay Alcohol Free har en fruktig smak med inslag av gula äpplen, ananas och citrus. Vinet är lätt att matcha till mat och enkelt att ta med sig! Serveras vid 8°C till exempelvis vegetariskt eller rätter av fågel och fisk.
PET är den ultimata förpackningen när du ska ta med dig ett vin på utflykten, picknicken eller till sommarstugan: flaskan är tålig, lätt att bära med sig och enkel att panta på vanliga returstationer. En PET-flaska har dessutom ungefär 60 procent lägre klimatpåverkan* jämfört med en motsvarande flaska i glas, när olika faktorer som förpackningsmaterial, produktion, återvinning och transport av material beaktas.
*Update of wine packaging LCA Final report 2018, Alko Oy, Gala Consulting Oy.
Efterfrågan på helt alkoholfria alternativ fortsätter även att växa, både globalt och i Sverige. Det är en kombination av den nya generationen konsumenter, generation z, dricker mindre än tidigare generationer och en allmän trend av ökat hälsofokus. Utbudet av smakfulla och högkvalitativa alkoholfria alternativ växer så det knakar, topprestauranger satsar på genomtänkta, alkoholfria dryckespaket och alkoholfria viner och cocktails ses mer och mer som en självklarhet.